В 1761 році Глиняни стали містом
повітовим. До речі, в ті часи на теренах Львівського воєводства, куди відносилися
Глиняни, було лише чотири повіти - Городрцький, Щирецький, Жидачівський і
Глинянський. В 1765 році до Глинянського староства належало 41 село (4.487
господарств і 5,660 родин) з загальною кількістю населення 33,968 чол. То були
найсприятливіші часи для Глинян, бо місто дістало можливість трохи розбудуватися
і збагатіти. Саме в той період тут було розпочато будівництво декількох
адміністративних, громадських і господарських будинків, зокрема магістрату,
суду, школи та інших. Тоді ж було закладено першу невелику цегольню між
Дібровами і гончарню по виготовленню глиняного посуду. Але виробництво
останнього з самого початку успіху не мало і не прижилося, можливо тому, що
гончарні вироби, які привозили сюди з Золочівщини, Перемишлянщини і інших
місць були набагато якіснішими і міцнішими, ніж ті, що вироблялися на місці.
Натомість тут процвітало ткацтво. В 1770 році в Глинянах було вже біля 50
ткачів. З конопляної пряжі, виробленої місцевими селянами, вони ткали добротні
полотна, які після ретельного відбілювання йшли на пошиття одягу, постелі і
інших побутових потреб, а також на продаж, бо попит на них був великим. Вироби
Глинянських ткачів експортувалися навіть в Польщу і Німеччину.
Під владою Австроугорщини.
В 1772 році, після першого
розбору Польщі, Галичина опинилася під владою Австроугорщини, Глиняни стали
далекою провінційною окраїною великої імперії. Ними, як і всіма іншими малини
галицькими містами і селами австрійський уряд цікавився мало. Місто почало
поступово занепадати і не було вже повітовим. Належало воно вже до
Перемишлянського повіту Тернопільського воєводства. Сюди наїхало багато
євреїв. Вони зайняли всю центральну частину міста, а корінні жителі були
витіснені на передмістя і вимушені були займатися виключно землеробством. В
скорому часі євреї захопили всі ключеві позиції в Глинянах, прибрали в свої
руки всю торгівлю в місті і навколишніх селах.
Більша частина жителів міста
працювали на полі. Сіяли жито, овес, ячмінь, просо, гречку. Найбільш вигідним і дохідним на той час було
вирощування і переробка конопель. З їх пряжі виготовляли полотна, а з насіння
видавлювали (били) олію, яка як і полотна, частково йшла на продаж, а решта
для домашніх потреб, як продукт харчування.
Вирощування і переробка конопель
були працею дуже важкою і вважалася справою суто жіночою, адже їх треба було
акуратно висіяти, виростити, вирвати, вистелити і зросити, вимочити і висушити,
перетерти і вичесати, а потім з отриманої пряжі сплести тоненькі нитки, з яких
ткачі могли би вже ткати полотно. Недаремно народні прислів'я говорили:
"Хто коноплі має, той спочинку не знає", "Як полотна хочеш мати,
мусиш важко працювати".
В 1787-1788 роках австрійські
власті провели в Галичині опис земельних угідь і майнових об'єктів з метою їх
оподаткування, а також перепис домовласників. Як видно з документів так званої
Йосифінської метрики, у той час в Гдинянах налічувалося 106 житлових будинків,
а на передмістях 328. Тут мешкало 2.310 чоловік. В місті було вже 68 ткачів, 7
ковалів, 10 кравців, 8 шевців, 8 столярів, 4 боднарі, 4 лимарі (майстри по
виготовленню упряжі), 2 мотузники (майстри по виготовленню мотузів, шнурів) і 2
дротярі (майстри, що дротували горшки, макітри), а також 9 оліярень, 4 кузні і
4 водяних млини.
В кінці XVIII і на початку XIX
століть в нашому краю процвітало пияцтво. Воно було настільки поширеним і
великим, що від нього занепадали і з торбами по світу йшли цілі родини і навіть
села. Окремі пропивали не тільки важкою працею нажите добро, хати, худобу і
поле, але й своє здоров'я і навіть життя. В самих лише Глинянах було 18
шинків, по декілька шинків було в кожному селі. Горілку продавали квартами,
келишками і навіть на лики (ковтки).
В 1845 році в Галичині священиком
Залозецьким було створено "Товариство проти пияцтва". До нього
входили переважна більшість духовенства, українська інтелігенція та
національно-свідома частина населення. В нашому регіоні прикладом може бути
найактивніший член того "Товариства" священик о. Рудольф Мох. Він
заслуговує на те, щоб присвятити йому кілька окремих рядків.
О. Рудольф Мох (1816-1892) на
протязі ЗО років, з 1842 по 1873 був парохом і настоятелем церкви св. Арх.
Михаї-ла, недалеко від Глинян в селі Лагодів теперішнього Пере-мишлянського
району. Його життя і діяльність були прикладом вірного служіння Церкві і
Народові, сприянню відродження духовного, національного і культурно-освітнього
життя не тільки свого села, але й цілого нашого краю. Він першим в нашій окрузі
почав відправляти і проповідувати українською мовою, дбав про місцеву школу і
постійно опікувався нею, зумів згуртувати довкола себе людей, створив в селі
великий церковний хор, який довго був відомий за межами села.
Свою благочинну діяльність в
боротьбі проти пияцтва він розпочав з своєї парохії. 8 січня 1843 року в
церкві, в день Різдва Христового, більшість жителів села склали присяги про
відречення від вживання горілки. .3 власної ініціативи він об'їхав ціле
Прикарпаття і Покуття, тобто майже всю тодішню Львівську єпархію. Проповідував
в церквах і біля них, а деколи просто посередині села, або навіть коло корчми.
Його проповіді про шкідливість пияцтва були простими, доступними і
переконлирими, наповнені конкретними фактами з місцевого життя. Всього о. Мох
побував у 160 місцевостях, брав безпосередню участь у 58 місіях тверезості. Він
ніколи заздалегідь не готувався до своїх виступів і не писав їх, міг
проповідувати без втоми декілька разів на день, по 2-3 години без перерви. За
словами Івана Франка він був "єдиним з головних апостолів пропаганди
тверезости між народом".
О. Р. Мох займався ще великою
літературною діяльністю. В 1841 році видав у Львові свою першу невелику збірку
віршів під назвою "Мотиль", яка була другою в Галичині після
"Русалки Дністрової" написана українською народною мовою. Крім цього
перу о. Моха належить також віршована п'єса "Справа в селі
Клекотині", комедія "Опікунство" і багато інших, в яких
змальовувалося до яких жахливих наслідків приводить
пияцтво. Його твори Друкувалися в часописах "Галицька Русь",
"Зоря галицька" та інших тогочасних виданнях. О. Мох був активним
членом "Головної Руської Ради", співробітничав з Маркія-ном
Шашкевичем, Яковом Головацьким, Іваном Вагиле-вичем. Близьким приятелем,
наставником і порадником о. Моха був о, Антін Могильницький, автор відомої
поеми "Скит Манявський". В одному з своїх виступів їв. Франко назвав
о. Моха "одним із сучасників і найпопулярніїпих спадкоємців Маркіяна
Шашкевича".
Послідовниками о. Моха в цій
благородній справі були о.о. Андрій Дольницький і Михайло Зельський з Глинян,
о. Коритко і учитель Вертипорох з села Ляшки Королівські (тепер Заставне). В
селі Велика Вільшаниця ще й досі стоїть Хрест Тверезості поставлений жителями
села на місці колишньої корчми.